co nepít v těhotenství

Co (ne)pít v těhotenství

Můžete si dát kávu nebo zelený čaj?
Patříte mezi milovnice kávy? Pak zpozorněte. Jako nastávající maminka byste některé nápoje měla zcela vynechat, nebo alespoň omezit. Poradíme vám, kterým nápojům se vyhnout, a které naopak do svého pitného režimu zařadit.

V těhotenství dodržujte pitný režim

V době těhotenství je pitný režim důležitý. Nečekejte na pocit žízně, pijte pravidelně a v menších dávkách. Nedostatek tekutin vede k malátnosti, bolesti hlavy, zvýšené únavě nebo třeba zácpě. Optimální množství tekutin záleží na skladbě jídelníčku, fyzické zátěži a ročním období. Nikdy by to ale nemělo být méně než 2 litry denně.
 

Voda je nadevše

Základ pitného režimu by měla tvořit voda. Pokud to stav potrubí a kvalita vody dovolí, pijte vodu z vodovodu. V opačném případě zvolte raději vodu balenou kojeneckou či pramenitou. Nepřehánějte to s minerální vodou. Tělo zbytečně zatížíte velkým množstvím minerálů. 

Myslete na to, že kromě jídelníčku by měl být pestrý i pitný režim. Výbornou volbou jsou zeleninové či ovocné šťávy. Džusy, kvůli vysokému obsahu cukru, řeďte vodou. Kolovým a jiným přeslazeným nápojům se spíše vyhýbejte.

Trápí-li vás těhotenské nevolnosti, zkuste žaludku ulevit popíjením mátového čaje či výluhem ze zázvoru

Bylinkové čaje: Kopřivový je dobrá volba, na třezalku pozor

Zvláštní kategorii tvoří čaje. Jsou čaje, které urovnají trávení a obsahují řadu minerálů a vitamínů, tudíž je můžete během těhotenství pít bez omezení. Mezi takové čaje patří například kopřivový, který dodá tělu vitamíny, hořčík, vápník a železo, nebo čaj šípkový, který dodá tělu potřebný vitamín C

Jsou ale i čaje, které byste měla během těhotenství omezit nebo se jim zcela vyhnout. Mezi takové čaje patří například bylinné směsi, které obsahují třezalku tečkovanou, ženšen, řebříček, pelyněk či lékořici. 


Zelený a černý čaj v těhotenství: Pozor na kofein!

V nadměrném množství nejsou vhodné ani zelený a černý čaj, obsahují totiž kofein. Kofein ve velkém množství zrychluje srdeční činnost, negativně ovlivňuje růst plodu a zatěžuje ledviny a játra. Jeho pití proto omezte maximálně na dva šálky denně nebo čaj zbavte kofeinu. 

Tip: Zbavit čaj kofeinu můžete zcela jednoduše - stačí, když sáček zalijete horkou vodou, necháte jej 30 sekund louhovat a poté tento sáček vyjmete a zalijete horkou vodou znovu. Kofein se z čaje vyloučí během prvního louhování.

Káva v těhotenství: Zkuste meltu nebo špaldu

Na dva šálky denně byste měla omezit i kávu. Vhodnější variantou se pro vás může stát káva bez kofeinu, či káva z melty nebo špaldy. Plné kofeinu a cukru jsou také energetické nápoje. Jejich pití zvyšuje hladinu cukru, zrychluje tepovou frekvenci a odvodňuje organismus. 


Alkoholu se raději vyhněte

Alkohol je pro nastávající maminky tabu. Nadměrná či častá konzumace alkoholu může zvýšit riziko samovolného potratu, předčasného porodu nebo úmrtí plodu. V pozdějším věku dítěte může mít alkohol za následek srdeční vady, hyperaktivitu, problémy s učením, řečí či chováním. 
 

Péče NIVEA pro vás a vaše miminko