Vitamín C: Proč je pro nás tak důležitý?

Denně bychom měli přijmout zhruba 80-100 mg vitamínu C.
Má vliv nejen na správný průběh fyziologických procesů v našem těle, ale také na kvalitu naší pleti, pokožky, vlasů, ale i nehtů nebo řas. Jaké jsou zdroje vitamínu C a jak poznáte, že ho vaše tělo postrádá?

Proč se naše tělo neobejde bez vitamínu C?

Slovo vitamin/vitamín vzniklo ze slovního spojení vital (život) a amine (aminy) = životně důležité látky. Nepřeháníme tedy, když řekneme, že jsou vitamíny pro naše tělo nezbytné. Vitamín C je nejvíce spojován s imunitou. Má ale i spoustu dalších účinků:

  • Pomáhá chránit naše buňky před oxidativním stresem
  • Snižuje únavu a vyčerpání
  • Pomáhá ke správnému fungování našeho metabolismu
  • Přispívá k naší psychické pohodě
  • Přispívá k tvorbě kolagenu

Kvůli chybějícímu enzymu si naše tělo neumí vytvořit vitamín C samo, a tak ho musíme doplňovat. A díky tomu, že je rozpustný ve vodě, se nemusíte bát předávkování. Pokud vaše tělo přijme větší množství vitamínu C, než je schopno zpracovat, jednoduše ho vyloučí v moči.

ovoce

vitamin c v zelenině

Zdroje vitamínu C

Přírodní zdroje vitamínu C se nachází především v ovoci a zelenině.
V zimě sáhněte po šípkách a rakytníku. Můžete si z nich připravit čerstvý čaj, nebo si plody nasušit a vařit si z nich čaj během celého roku. A jaké další potraviny jsou bohaté na vitamín C?

 

Zelenina: Brokolice (87 mg), kapusta (80 mg), petržel (80 mg), růžičková kapusta (48 mg), květák (46 mg), hrách (23 mg), rajčata (23 mg).

Ovoce: Černý rybíz (203 mg), citron (45 mg), kiwi (164 mg), jahody (89 mg), papája (87 mg), mango (46 mg), ananas (79 mg), pomeranč (98 mg).


Vliv vitamínu C na naši pleť a pokožku

Kromě toho, že vitamín C posiluje naši imunitu, má také blahodárný vliv na naši pokožku a pleť. Jedná se totiž o silný antioxidant, který neutralizuje volné radikály a tím zabraňuje předčasnému stárnutí pokožky a pleti

Vitamín C je pro naši pokožku také nezbytný při tvorbě kolagenu.
Ten je jednou z přirozených látek v pleti, kloubech, vazivových tkáních, kostech a zubech. Díky kolagenu je naše pleť a pokožka pružná a pevná. S přibývajícím věkem ale množství kolagenu klesá, a tak dochází k tvorbě vrásek a jemných linek. Vitamín C podporuje tvorbu kolagenu, a tím udržuje pleť a pokožku pevnou a pružnou i v pokročilém věku.

Vyzkoušejte NIVEA Řadu Q10 Energy s vitamíny C, E a koenzymem Q10, která díky této kombinaci redukuje známky únavy pleti a navrací jí zářivý a svěží vzhled. 

vliv vitaminu c na pleť

jak doplnit vitamin c

Kdy a jak doplňovat vitamín C?

Věděli jste, že doporučená denní dávka vitamínu C u dospělého člověka je 80-100 mg? U dětí je pak denní dávka vitamínu C 50 mg pro kojence a 60-70 mg pro předškoláky. 

Například 250 ml jahod obsahuje 89 mg vitamínu C, 250 ml černého rybízu obsahuje dokonce 203 mg vitamínu C. Takže není zas tak těžké tuto denní dávku splnit. Pokud však nejste příznivci ovoce a zeleniny, může to pro vás být výzva. 

 

V některých situacích se množství céčka, které naše tělo potřebuje, zvyšuje. Při kouření například roste potřeba vitamínu C o 50-100 %, při kojení je to o 60 % a při užívání antibiotik o celých 100 %. 

 

Nedostatek vitamínu C poznáte zvýšenou únavou, slabostí, bolestí svalů a sníženou imunitou. Pokud u sebe některý z těchto příznaků pozorujete, je na čase začít vitamín C cíleně doplňovat. Využít můžete některé z přírodních zdrojů, o kterých už jsme si pověděli, nebo tabletky s vitamínem C, které seženete například v lékárnách.

Přečtěte si více o vitamínech: