O co jde v kampani „NIVEA SUN dělá neviditelné viditelným“?
Tuto kampaň vytvořila NIVEA SUN a umělec Thomas Leveritt, aby pomocí UV videografie informovali veřejnost o možném poškození kůže způsobené sluncem. Film ukazuje, jak opalovací krém absorbuje UV záření a tím dodává kůži tmavší vzezření. Doufáme, že pomocí této kampaně dokážeme lidem vysvětlit, jaké následky má vystavování se slunci bez ochrany proti UV záření. Naším cílem je také podpora zodpovědného používání opalovacích přípravků.
Proč se NIVEA cítí zodpovědná za to, aby vysvětlovala lidem nebezpečí UV záření?
Už více než 55 let je NIVEA SUN známa po celém světě jako přední značka ochranných prostředků proti slunci. Jakožto současná vedoucí značka na trhu s ochranou a péčí o pokožku se zabýváme vzděláváním intenzivněji než kdokoli jiný. Bohužel je na celém světě ještě hodně z nás, kteří svou kůži během opalování dostatečně nechrání. Výsledky našich výzkumů ukazují, že jedním z hlavních důvodů je ten, že lidé nechápou, jaké účinky má UV záření na jejich kůži a jakým způsobem účinkují opalovací krémy. Právě proto chceme touto kampaní podpořit povědomí o opalovacích přípravcích, aby si lidé mohli užívat každý okamžik na slunci v naprostém bezpečí.
Jaký je hlavní cíl této kampaně?
Touto kampaní bychom rádi ukázali lidem používajícím opalovací přípravky, že dělají dobře a měli by v této praxi pokračovat. Ale spoustě lidí, kteří opalovací krémy, mléka a spreje naopak nepoužívají, bychom chtěli názorně předvést, jak je důležité chránit se před UV zářením a jaké reálné účinky slunce na pokožku má. Proto jsme filmovali některé z vás UV kamerou a snažili jsme se také zachytit vaše reakce v momentě, kdy si tyto účinky na vlastní oči uvědomíte. Nefalšované a autentické reakce nafilmovaných lidí tak hrají v kampani ústřední roli a měly by více z vás přesvědčit o tom, abyste chránili svou kůži před slunečním zářením pomocí přípravků na opalování
Používají výzkumníci firmy NIVEA podobné techniky, aby názorně ukázali škody způsobené UV zářením? Mohla by se takováto kampaň uskutečnit i bez Leverittovy pomoci?
Samozřejmě nám tato technika nebyla neznámá. Ale sledovali jsme Thomasovu uměleckou tvorbu už od začátku a naprosto nám učarovala. Thomas Leveritt používá UV kameru jedinečným způsobem k interakci s lidmi a dokáže navíc realisticky a emocionálně ukázat, jak se UV záření projevuje na kůži a jak opalovací krém může přispět k minimalizaci jeho negativních vlivů. Co je ale nejdůležitější: Dokáže vyvolat a zachytit upřímné a autentické reakce. Navíc často vystavuje svou práci na sociálních sítích, kde jsou jeho díla velice populární. Např. jeho video „How the sun sees you“, které nahrál na YouTube, zhlédlo již přes 14 miliónů lidí. Thomase Leveritta tak zná obrovské publikum, které navíc vnímá i zprávu, kterou chtěl touto cestou poslat dál – používejte opalovací krém!
Jak se tato spolupráce uskutečnila?
V srpnu 2014 zveřejnil Thomas Leveritt své video „How the sun sees you“ na YouTube. Použil v něm obdivuhodnou metodu, aby ukázal, jaký účinek má UV záření na kůži a jak se člověk pomocí opalovacích přípravků může chránit. Thomas je de facto vynálezce této techniky. Krátce poté, co Thomas své video zveřejnil, jsme se s ním spojili a rychle jsme zjistili, že máme velmi podobné názory. Dohodli jsme se tedy, že použijeme tuto techniku a že ji společně dále rozvineme. Věříme, že upřímné a autentické reakce nafilmovaných lidí na jejich vlastní snímky mohou přesvědčit více z nás, aby chránili svou kůži před slunečním zářením.
Jak funguje UV kamera?
S touto kamerou můžeme znázornit neviditelnou UV část slunečního spektra. Kromě toho nám kamera ukazuje i interakci mezi UV zářením a kůží. Obvykle nemůžeme tuto část slunečního spektra zachytit normálními kamerami, a proto je zapotřebí modifikovaná kamera a série filtrů, která nám ukáže jenom UV záření. Tato kamera může být použita během normálního letního dne, venku nebo uvnitř, za použití speciálního UV osvětlení. |
Za jakým účelem se normálně používají UV kamery?
Beiersdorf využívá tuto metodu při vývoji nových ochranných přípravků na opalování, aby znázornil pigmentové skvrny na kůži vyvolané UV zářením.
Dokáže fotoaparát na chytrém mobilním telefonu nebo digitální kamera také dělat takovéto snímky?
Ne. UV kamery používají speciální filtr, který umožňuje zachytit jen UV záření. Smartphone kamery a kompaktní digitální kamery používají jiný filtr, který toto záření potlačuje.
Co přesně můžeme na snímcích vidět?
UV videografie zvýrazňuje pigmentaci kůže. Ve srovnání s normálním osvětlením se proto světlejší kůže zdá velmi bledá a tmavší kůže ještě tmavší. Nerovnoměrná, skvrnitá pigmentace je známkou poškození vyvolaného UV zářením a objevuje se především v oblastech, které jsou pravidelně vystavované UV záření – například v obličeji nebo na rukou.
Máme si kvůli tomu dělat starosti s velkým množstvím pih nebo skvrnitou pigmentací?
Skvrnitá kůže je známkou toho, že byla kůže v minulosti příliš vystavena UV záření. Kojenci a batolata mají na UV snímcích většinou jednotnou barvu kůže. Obličeje mladistvých už na UV snímcích vykazují značné nepravidelnosti. Tyto tečky připomínající pihy jsou v pozdějším životě ještě viditelnější.
Kdo je Thomas Leveritt?
Thomas Leveritt se narodil ve Skotsku, vyrostl v Texasu a pobýval na internátu v Anglii. Po ukončení magisterského studia v Cambridge dostal armádní stipendium pluku 5th Royal Inniskilling Dragoon Guards a soudní stipendium královny matky advokátní komory Middle Temple. Jeho zkušenosti pomocného pracovníka v Bosně v průběhu války ho přiměly k tomu, aby se stal umělcem. Působil především jako malíř a Royal Society of Portrait Painters (Královská společnost portrétistů) mu za jeho práci udělila medaili Carroll Medal for Portraiture. Založení podniku na dovoz bosenského piva „Sarajevsko Pivo“ do Spojeného království ho inspirovalo k napsání románu „The Exchange-rate Between Love and Money“, za který dostal literární cenu Somerset Maugham Award. Od té doby působil také jako scénárista, VFX supervizor a nyní také jako režisér.
Sdílet